Is
Farevarselet for is/mykje is er for hendingar der årsaka er frysande regn, null-føre utan regn, underkjølt regn eller frosttåke. Når vi sender ut farevarsel for is/mykje is, blir vanskelege køyretilhøve gjerne ein av konsekvensane.
See English below.
Farevarselet for is/mykje is er for hendingar der årsaka er regn som fryser på bakken, null-føre utan regn, underkjølt regn eller frosttåke. I desse døma vil vi kunne få eit islag på veg og andre objekt som kan vere lett å forveksle med ei våt overflate. Det kan føre til farlege situasjonar og vanskelege køyretilhøve er gjerne ein av konsekvensane.
Vêrsituasjonar som kan gi farevarsel for “is” og “svært mykje is”
Regn som fryser på bakken
Det kanskje mest vanlige fenomenet. Omslag til mildvær med regn (plussgrader i lufta). Regn fryser på kald bakke eller gjør snødekket vei om til is/hålke. Farevarselet bør være gyldig like lenge som "overraskelsesmomentet" er til stede, normalt 6-9 timer. Fenomenet kan gi farevarsel på gult og oransje nivå.
Null-føre
Omslag til mildvær og plussgrader, uten nedbør, som gir hålke etter en kuldeperiode. Farevarsel bør være gyldig like lenge som "overraskelsesmomentet" er til stede, normalt 6-9 timer. Fenomenet kan vanligvis gi farevarsel på gult nivå.
Underkjølt regn/yr
Regndråper (eller yrdråper) som er underkjølte og som fryser nesten momentant når de treffer et objekt/vei. Fenomenet kan gi farevarsel på gult og oransje nivå
Frosttåke
Tåke som legger hvit rimis på objekt/vei. Kan vare mange dager. Fenomenet kan gi farevarsel på gult nivå.
Farevarselet for is kan ofte bli utstedt etter at fenomenet har oppstått. Dette gjeld særleg for fenomenet frosttåke.
For å lære meir om underkjølt regn og frysande regn, syner vi til denne yr-saka.
Ice
The warning for ice/heavy ice is issued for events where the cause is rain freezing on the ground, black ice without rain, freezing rain or freezing fog. In these cases we may experience a layer of ice on roads and other surfaces which can be easily mistaken for a wet surface. This can lead to dangerous situations and difficult driving conditions are often one of the consequences.
Weather situations which may warrant warnings for "ice" and "heavy ice."
Rain freezing on the ground:
Perhaps the most common phenomenon. Transition to mild weather with rain (temperatures above freezing). Rain freezes on the cold ground or turns the snow-covered road into ice/slush. The warning should be valid for as long as the "element of surprise" is present, typically 6-9 hours. This phenomenon may warrant a yellow or orange level warning.
Black ice
Transition to mild weather and temperatures above freezing, without precipitation, resulting in black ice after a cold spell. The warning should be valid for as long as the "element of surprise" is present, typically 6-9 hours. This phenomenon may usually warrant a yellow level warning.
Freezing rain/drizzle
Supercooled raindrops (or drizzle) freeze almost instantly upon contact with an object/road. This phenomenon may warrant a yellow or orange level warning.
Freezing fog
Fog which deposits ice on objects/roads. Can last for many days. This phenomenon may warrant a yellow level warning.
The warning for ice is often issued after the phenomenon has occurred. This is especially true for freezing fog.
To learn more about freezing rain and drizzle, please refer to this article on yr.no. (Norwegian only)