Faregradering i farger
Meteorologisk institutt skal bidra til at samfunnet får bedre mulighet til å sikre liv og verdier, og begrense skadeomfang ved farlige værforhold. Gjennom varsling skal vi skape entydig kommunikasjon mellom MET og etater som har ansvar eller berøres i beredskapssituasjoner, og mot næringsliv og allmennheten.
See English version below.
Farevarslene produseres og graderes i henhold til standarden CAP (Common Alerting Protocol). Standarden benyttes til varsling av naturfarer. Tabellen nedenfor viser hvilke tre typer farevarsler MET utsteder og hvilke ulike benevnelser disse varslene har:
Farge | Respons | Type situasjon | Betegnelse |
---|---|---|---|
| Vær oppmerksom | Utfordrende | Gult nivå |
| Vær forberedt | Alvorlig | Oransje nivå |
| Sikre verdiene | Ekstrem | Rødt nivå |
Tabellen indikerer følgende fargekoder for våre farevarsler:
- Gul: Vær oppmerksom, da værsituasjonen er utfordrende.
- Oransje: Vær forberedt, da værsituasjonen er alvorlig.
- Rød: Gjennomfør umiddelbare tiltak for å sikre verdiene dine, da værsituasjonen har blitt ekstrem når MET sender ut et ekstremværvarsel.
Responsen på de ulike farenivåene kan inkludere følgende:
Gult nivå (Vær oppmerksom): Vær forberedt på muligheten for svært kraftige regnbyger.
Oransje nivå (Vær forberedt): Forbered deg på kraftige regnbyger.
Rødt nivå (Sikre verdiene): Gjennomfør umiddelbare tiltak for å sikre verdiene dine i påvente av ekstrem nedbør.
Gult farevarsel
Gult farevarsel kan sendes for mange ulike værsituasjoner, når vi forventer at konsekvensene er forholdsvis små. De fleste vil kunne fortsette med sine daglige gjøremål, men de som planlegger å ferdes i berørte områder, bør være oppmerksomme og vurdere aktiviteten en ekstra gang. For eksempel kan det bli lokale strømbrudd, forsinkelser i trafikken, og vind kan gjøre det farlig å ferdes i fjellet. Andre ganger utsteder vi gult farevarsel når vi forventer større konsekvenser for langt flere mennesker, men er usikre på om været faktisk inntreffer. Det er derfor viktig at du leser innholdet i farevarselet for å kunne vurdere hvilke konsekvenser det vil ha for deg. Værsensitiv aktivitet krever overvåking av vær og værvarsel, også når det ikke er utstedt farevarsel. Farevarselene evalueres ukentlig og årlig.
Oransje farevarsel
Vi utsteder oransje farevarsel når vi venter at konsekvensene blir omfattende for mange mennesker eller for et stort område. Det vil være en reell fare for at liv og verdier kan gå tapt, at veier kan bli stengt og at avganger med båt, fly og annen transport kan bli kansellert. Du må være forberedt på alvorlige konsekvenser, og bør vurdere om det er forsvarlig å utføre planlagt aktivitet i områdene som er berørt av oransje farevarsel. Du bør i alle tilfeller utføre tiltak som kan begrense skadeomfanget. Vi kan også utstede oransje farevarsel dersom det er mulighet for at konsekvensene kan bli ekstreme, men usikkerheten med tanke på hvordan været utvikler seg, hvor det treffer, og hvor ille det blir, er for stor til å utstede rødt farevarsel. Vær da oppmerksom på at varslet da kan oppgraderes til rødt senere. Når MET utsteder oransje farevarsel for et område, så vil nærliggende områder ofte få gult farevarsel.
I ukene etter en oransje hendelse evaluerer vi farevarselet og publiserer en rapport, se tidligere rapporter på met.no. Eventuelle sjeldne værobservasjoner må kvalitetssikres før de regnes som offisielle, noe som kan ta noen dager. Inntil da regnes observasjonene som foreløpige. Farevarslene vurderes også opp mot konsekvens, i den grad disse er tilgjengelige.
Rødt farevarsel
Vi utsteder rødt farevarsel når vi forventer ekstreme konsekvenser som følge av været. Det vil være stor fare for at liv går tapt, og det kan bli store ødeleggelser på eiendom og infrastruktur. Myndigheter og sivile i berørte områder bør utføre tiltak som sikrer liv og begrense skadeomfanget. Folk flest bør minimere ferdsel i berørte områder. Noen røde farevarsler får ekstremværnavn, men gjelder varselet et mindre område, får hendelsen som regel ikke navn. For at en hendelse skal få tildelt et navn, må området med rødt farevarsel gjelde et betydelig landområde (landsdel/fylke/vesentlig del av fylke).
I ukene etter en rød/ekstremvær hendelse evaluerer vi farevarselet og publiserer en rapport, se tidligere rapporter på met.no. Eventuelle sjeldne værobservasjoner må kvalitetssikres før de regnes som offisielle, noe som kan ta noen dager. Inntil da regnes observasjonene som foreløpige. Farevarslene vurderes også opp mot konsekvenser, i den grad disse er tilgjengelige.
Forebygg skader – råd til beredskapsaktører
MET og NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat)samarbeider om utstedelse av farevarsler for fenomener der begge etater naturlig er involvert. NVE har på varsom.no utarbeidet en rekke råd til beredskapsaktører når det gjelder forebygging av flom og jordskred. Disse rådene kan i stor grad overføres til andre værfenomener. Det anbefales at beredskapsaktører og kommuner setter seg inn i disse rådene og vurderer hvordan de best kan være forberedt på alle typer naturfarer.
Farevarsel og sannsynlighet
Farevarslene inneholder eksplisitt informasjon om farenivået, det vil si hvor voldsomt været vil bli etter kriterier i beredskapsplanen. Farevarslene vil også inneholde informasjon om sannsynligheten for at farevarselet vil inntreffe, eventuelt at uværet pågår. Det er viktig å være klar over at selv lite sannsynlige hendelser kan inntreffe.
Et farevarsel kan oppgraderes eller nedgraderes ved at farenivået og/eller sannsynligheten endres. I tabellen nedenfor ser vi hvordan kombinasjonen av farenivå og sannsynlighet ligger til grunn for farevarslene som utstedes:
Sannsynlighet / | Moderat | Stor | Ekstrem |
---|---|---|---|
Observert (100%) | |||
Sannsynlig (> ~50%) | |||
Mulig (35/40% - 50%) |
For eksempel kan et oransje farevarsel bli utstedt både fordi
- varselet overstiger kriterier for ekstreme konsekvenser, men har lavere sannsynlighet enn 50 prosent for å inntreffe. Dette tilsvarer et verst tenkelig scenario.
- varselet overstiger kriterier for alvorlige konsekvenser og har stor sannsynlighet for å inntreffe (større enn 50 prosent, eller observert). Dette tilsvarer et mest sannsynlig scenario.
For å øke forståelsen av farevarslene, er det i CAP (Common Alerting Protocol) også gitt en beskrivelse av vanlige konsekvenser av været. I tillegg følger det ofte en illustrasjon med farevarselet. For de ulike farenivåene er følgende beskrivelse av skadetyper og fare for liv og verdier definert:
Farenivå | Moderat | Stor | Ekstrem |
---|---|---|---|
Skadetyper | Utsatte objekter | Generelle skader | Voldsomme skader |
Fare for liv eller verdier | Mulig | Betydelig | Ekstraordinær |
Overskrift for fenomener som kan oppnå ekstremt nivå | “kraftige", "mye", "høy...." | “svært kraftige", "svært mye", "svært høy...” | “ekstremt kraftige", "ekstremt mye", "ekstremt høy…” |
For mer informasjon om vårt CAP-format, se denne MET rapport 17-2017 (PDF).
Eksempler på betegnelser for farevarsler:
- "Mye regn, gult nivå"
- "Mulighet for svært kraftige regnbyger, gult nivå"
- "Mulighet for ekstremt høy vannstand, oransje nivå"
- "Svært kraftig vind, oransje nivå"
Farevarsler sendes vanligvis inntil to dager før vi venter at det farlige været inntreffer, og aldri tidligere enn fem dager før.
Det er ikke noe fastsatt krav til områdestørrelse for farevarsel på gult og oransje nivå. Hvor stort området er, og hvor mange mennesker som kan bli berørt, blir vurdert før vi eventuelt utsteder farevarsel.
For at en hendelse skal få tildelt et navn, må området med rødt farevarsel ha en viss størrelse, for eksempel et helt fylke, eller en vesentlig del av et fylke. Den tidligere normen med å bruke fylkesgrenser har vist seg å være for upraktisk og krevende å følge. Det vil være mulig at deler av et fylke har rødt farenivå samtidig med at andre deler ikke har noen farevarsler ute. Dette vil skille seg fra tidligere praksis, da alle kommunene i et fylke måtte ha økt beredskap ved ekstremvær.
Les også: Hva er et ekstremværvarsel?
Hazard grading in colour
The Norwegian Meteorological Institute (MET) is committed to enhancing society's ability to safeguard lives and property while mitigating the impact of severe weather events. To achieve this, we provide warnings and establish effective communication channels between MET, relevant government agencies, businesses, and the general public during emergency situations.
Our danger warnings are produced and classified in accordance with the Common Alerting Protocol (CAP) standard, which is used for alerting about natural hazards. The table below displays the three types of danger warnings issued by MET and their corresponding names.
Color | Response | Type of situation | Denotation |
---|---|---|---|
| Be aware | Challenging | Yellow level |
| Be prepared | Serious | Orange level |
| Secure the assets | Extreme | Red level |
The table indicates the following colour codes for our danger warnings:
- Yellow: Be cautious, as the weather situation is challenging.
- Orange: Be prepared, as the weather situation is serious.
- Red: Take immediate action to secure your assets, as the weather situation has become extreme when MET issues an extreme weather warning.
Response to the various danger levels may include:
Yellow level (Be aware): Be prepared for the possibility of very heavy rain showers.
Orange level (Be prepared): Prepare for severe rain showers.
Red level (Secure your assets): Take immediate action to secure your assets in anticipation of extreme precipitation.
Yellow warning
A yellow warning can be issued for various weather situations with relatively moderate expected consequences. Most people can continue with their daily activities, depending on whether the task might be affected by the natural hazard. However, individuals planning to travel in affected areas should remain cautious and reconsider their plans. For instance, local power outages, traffic delays, and windy conditions can make mountain travel hazardous.
In other cases, a yellow warning is issued when we anticipate greater consequences for a larger population, but there is uncertainty about whether the adverse weather will materialize. Therefore, it's essential to read the warning's contents to assess its potential impact on your specific situation. Engaging in weather-sensitive activities necessitates ongoing monitoring of weather conditions and forecasts, even in the absence of a danger warning. The warnings undergo periodic evaluation, both on a weekly and annual basis.
Orange warning
We issue an orange warning when we anticipate extensive consequences for a significant number of people or a large area. There is a real risk of potential loss of lives and property, road closures, and disruptions in transportation, including boat and plane departures. You must be prepared for serious consequences and carefully assess the safety of carrying out planned activities in areas affected by the orange danger warning. It is crucial to take measures to limit the extent of damage in all cases.
Additionally, we may issue an orange danger warning when there is a possibility of extreme consequences. However, the uncertainty regarding the weather's development, its impact areas, and severity is too great to warrant a red danger warning. Please note that the alert can be upgraded to red at a later time. When MET issues an orange hazard warning for an area, nearby areas often receive a yellow hazard warning.
In the weeks following an orange incident, we evaluate the danger warning and publish a report. For previous reports, please visit met.no (Norwegian only). Any rare weather observations must undergo quality checks before they are considered official, which may take a few days. Until then, the observations are considered preliminary. The danger warnings are also assessed with respect to their potential consequences, to the extent that such information is available.
Red warning
We issue a red danger warning when we anticipate extreme consequences due to the weather. There is a significant risk of loss of life and substantial damage to property and infrastructure. Authorities and individuals in affected areas should take measures to preserve life and minimise the extent of damage. It's advisable for most people to limit travel in affected areas. Some red danger warnings are accompanied by extreme weather names, but if the warning applies to a smaller area, the incident is typically not named. To warrant assigning a name to an event, the area under a red danger warning must encompass a substantial land area, such as part of a country, county, or a significant portion of a county.
In the weeks following a red/extreme weather incident, we evaluate the danger warning and publish a report. For previous reports, please visit met.no (Norwegian only). Any rare weather observations must undergo quality checks before being considered official, a process that may take a few days. Until then, the observations are considered preliminary. The danger warnings are also assessed with respect to their potential consequences, to the extent that such information is available.
Prevent Damages - Advice for Emergency Responders
MET and NVE (Norwegian Water Resources and Energy Directorate) collaborate on issuing danger warnings for natural phenomena involving both agencies. On varsom.no, (Norwegian only), NVE has compiled a set of guidelines for emergency responders on preventing floods and landslides. Many of these guidelines can be applied to various other weather-related phenomena. We recommend that emergency responders and municipalities acquaint themselves with these guidelines and determine how to best prepare for a wide range of natural hazards.
Danger Warnings and Probability
The warnings provide explicit information about the level of danger, indicating the severity of the weather according to criteria in the emergency plan. Additionally, the warnings include details about the probability of the event taking place or ongoing hazardous weather. It's crucial to remember that even unlikely incidents can occur.
Warnings can be upgraded or downgraded by altering the severity level and/or probability. The table below illustrates how the combination of severity level and probability forms the basis for the issued warnings.
Probability / Severity | Moderate | Severe | Extreme |
---|---|---|---|
Observed (100%) | |||
Likely (> ~50%) | |||
Possible (35/40% - 50%) |
As an example, an orange warning can be issued both because
- The warning exceeds criteria for extreme consequences, but has a lower probability of occurring than 50 per cent. This corresponds to a worst-case scenario.
- The warning exceeds the criteria for serious consequences and has a high probability of occurring (more than 50 per cent, or observed). This corresponds to a most likely scenario.
To enhance the understanding of danger warnings, the CAP (Common Alerting Protocol) also includes a description of common weather-related consequences. Additionally, warnings are often accompanied by illustrations. The following descriptions of damage types and risks to life and property are defined for various severity levels.
Severity | Moderate | Severe | Extreme |
---|---|---|---|
Damage types | Exposed objects | General damage | Violent damage |
Danger to life or property |
Possible |
Considerable |
Extraordinary |
Heading for phenomena that can achieve extreme level | “Strong", "heavy", "high...." | “very strong", "very heavy", "very high..” | “extremely strong", "extremely heavy, "extremely high…” |
For more information about our CAP format, see MET report 17-2017 (PDF, Norwegian only).
Examples of designations for danger warnings:
- "Heavy rain, yellow level"
- "Possibly very heavy rain showers, yellow level"
- "Possibly extremely high water levels, orange level"
- "Very strong winds, orange level"
Warnings are typically issued up to two days before the expected hazardous weather, but never earlier than five days in advance.
There are no specific size requirements for warnings at the yellow and orange levels. The decision to issue a warning takes into account the area's size and the potential number of affected people.
To name a weather incident, the area under a red warning must meet certain size criteria, such as an entire county or a significant part of a county. The previous practice of using county borders was found to be impractical and too demanding. It is now possible for parts of a county to have a red level warning while other parts have no warnings. This is a departure from previous practice when all municipalities in a county had to increase preparedness in the event of extreme weather.
Read also: What is an extreme weather warning?