Aldri før har det vært så stor skipstrafikk i arktiske farvann
Arktisk skipsfart har siden 2013 vokst med sju prosent hvert år. Dette øker faren for ulykker i et svært sårbart område. Bedre informasjon om vær- og isforhold vil øke sikkerheten, fastslår forskere.
Vi er på vei inn i vinter- og mørketid. På mange vis er dette den mest ekstreme tiden av året å ferdes med skip rundt i Arktis, både når det gjelder polarmørke, økt tilfrysning av is på havet og kraftige værtyper.
Men det er i vinterhalvåret den største økningen av skipstrafikk registreres – til tross for disse ekstreme forholdene. Det vekker bekymring blant forskere fordi det øker faren for ulykker i dette sårbare området.
– Tall fra 2013 til 2022 viser at den arktiske skipsfarten har tredoblet seg vinterstid, sier Malte Müller, forsker ved Meteorologisk institutt og i prosjektet PRISMAS (se faktaboks)
Enorm økning langs den nordlige sjøruten
Den største aktiviteten registreres langs den nordlige sjøruten, Beringhavet, Vest-Grønland inkludert områdene ved Hudsonstredet, og Svalbard.
Fram til 2021 var økningen i skipsfart langs den nordlige sjøruten enorm, med opptil 500 seilinger i måneden. Først og fremst handlet denne aktiviteten om mineral- og oljeindustri i russisk sone. I 2021 stagnerte skipsfarten, med en betydelig nedgang i 2022. Forskerne mener årsaken til dette mest sannsynlig skyldes de internasjonale konfliktene rundt krigen i Ukraina.
Polarkoden kan forbedres
For å redusere risikoen for ulykker i nordlige farvann ble Polarkoden innført i 2017. Polarkoden regulerer blant annet arktisk skipsfart ved å spesifisere farlige forhold. Polarkoden har regler for utforming og konstruksjon av skip, utstyr, operasjonelle forhold, opplæring og beskyttelse av miljøet.
– Vi fant ut at Polarkoden kan forbedres ved å integrere maritime varslingssystemer og beskrive enda bedre farlige forhold.
Internasjonalt har det lenge vært jobbet med å utvikle et regelverk for polare farvann som tar høyde for de særegne forholdene. Norge og Sjøfartsdirektoratet har ledet arbeidet med å utvikle et bindende internasjonalt regelverk for operasjoner i området. Dette regelverket tar høyde for de spesielle risikofaktorene.
Viktig for Arktisk råd
Forskningsprosjektet har tatt i bruk overvåkingsdata fra Protection of the Arctic Marine Environment (PAME) sin database. PAME er en av seks arbeidsgrupper som omfattes av Arktisk råd. Ekspertene der jobber for å beskytte det arktiske havmiljøet.
– Det blir viktig å følge opp vår forskning for å finne ut hvordan vi kan forbedre kommunikasjonen av varslingsproduktene opp mot ekstremvær og farlige havisforhold – og opp mot Polarkodens rammeverk, sier Malte Müller, forsker ved Meteorologisk institutt.
PRISMAS
Studien er resultat av tre års tverrfaglig arbeid innenfor forskningsprogrammene PRISMAS og nå Sustainable Development of the Arctic Ocean (SUDARCO). Forskningen i PRISMAS er finansiert av Framsenteret. SUDARCO er et av Framsenterets forskningsprogram og ledes av Norsk Polarinstitutt.
– Dette arbeidet vil gi et grunnlag for videre arbeid i SUDARCO der vi skal se nærmere på utviklingen av aktivitet nord for Svalbard, forteller forsker Maaike Knol-Kauffman fra UiT Norges arktiske universitet.
Artikkelen “Arctic shipping trends during hazardous weather and sea-ice conditions and the Polar Code’s effectiveness” ble publisert i npj ocean sustainability 15. september.