Tenk som en meteorolog (VGS)
Et undervisningsopplegg til videregående skoler, ca 45 minutter. Målet med denne økta er at elevene skal lære seg å tenke som en meteorolog. Det vil si grunnleggende kunnskap om værvarsling, kombinert med to praktiske oppgaver.
Tema vi tenker elevene bør ha kunnskap om etter undervisningsøkta:
- Hvilken landsdel i Norge regner det mest (tenk klima), og hvorfor?
- Hva er typisk vær om høsten i Norge når et lavtrykk passerer?
- Hva er typisk vær om sommeren i Norge når det er høytrykk?
- Gi minst tre eksempler på hvordan vi observerer og gjør målinger av været.
- Forklare hvorfor det er viktig å ha observasjoner når man modellerer og varsler været.
- Hva mener meteorologene med sannsynlighetsvarsling?
- Gi eksempler på hva meteorologene mener med farlig vær.
- Gi eksempler på hvilke utfordringer og skader farlig vær kan gi i samfunnet.
Forberedelse (for lærer)
Les gjennom presentasjonen (inkludert oppgavene) som skal brukes i undervisningen. Den finnes også som en PDF.
Elevene trenger:
pc med internett (dokument til å svare på oppgavene, og vær-nettsider)
Følgende kan brukes som hjemmeoppgave for elevene i forkant av økta. Tenk gjennom:
- Hvorfor er været viktig for deg og familien din?
- Har du noen konkrete eksempler fra den siste uken, for eksempel aktiviteter der dere måtte kle dere annerledes, eller kanskje avlyse?
- Hvor finner du (og familien) informasjon om været?
Elevene kan skrive ned svarene, for å huske det selv, men det er ikke nødvendig.
Del 1: praktisk værvarsling (30 minutter)
Del 1 består av en teoridel om værvarsling (15 min), og en praktisk oppgave (15 min).
Åpne presentasjonen på storskjerm. Etter en kort introduksjon om opplegget (side 1 og 2 i presentasjon), viser dere side 3 og tar en muntlig gjennomgang av spørsmålene fra hjemmeoppgaven. Om dere ikke har gitt spørsmålene som hjemmeoppgave kan de tas direkte i økta.
Lærer går deretter gjennom side 4-12 i presentasjonen, som handler om vær, klima, observasjoner, og værvarsling.
Til sist i del 1 er det en praktisk oppgave (side 13). Der skal elevene gå sammen to og to, med pc, og lage et værvarsel for Bergen (eller et annet valgfritt sted). De kan bruke all tilgjengelig informasjon de finner på internett og andre kilder. Den viktigste delen av oppgaven er ikke akkurat hvilket vær de varsler, men hvordan de begrunner (meteorologisk) at været skal bli slik de varslet det. Ta en kort muntlig gjennomgang i plenum til slutt.
Del 2: konsekvenser av været (15 min)
Del 2 består av en teoridel om farevarsling (5 min), og en praktisk oppgave (10 min).
Åpne presentasjonen på storskjerm. Gå gjennom teoridelen (side 14-17) som beskriver vurderinger av farlig vær og konsekvenser av været for folk og for samfunnet.
Deretter setter elevene seg sammen to og to igjen, med pc, for å gjøre oppgave 2 (side 18). Dette er en refleksjonsoppgave, der de må tenke på hva været de har varslet i oppgave 1 kan ha å si for de som bor på det stedet. Ta gjerne utgangspunkt i en konkret situasjon, som en tenkt klasseutflukt. Ta en kort muntlig gjennomgang i plenum til slutt.
Avslutning
Side 19-20 i presentasjonen gir en avslutning, med forslag til mer lesestoff om temaet.
Læreplan
Kompetansemål i Geofag 1 og 2:
Geofag 1:
gjøre rede for ulike naturfarer knyttet til geosfæren og hydrosfæren, og vurdere hvordan mennesker kan forebygge og tilpasse seg disse farene
Geofag 2:
- gjøre rede for hvordan ulike værsystemer oppstår og utvikler seg på global, regional og lokal skala, og tolke ulike værkart og værutvikling
- gjøre rede for hvordan numeriske modeller i geofag bygges opp og videreutvikles, og beskrive hvordan modellene brukes innenfor værvarsling, havmodellering og klimaforskning